
Autóhifi kondenzátor választási tanácsok...
Mire való egyáltalán és kell-e neked autóhifi kondenzátor?
Mire való az autóhifi kondenzátor?
Megfelelően megépített autóhifi rendszerek esetében sokkal, gyorsabbá, dinamikusabbá teszi a hangot.
Miért?
Az erősítőd hátul van az autóban, legalább 5 méter kábelen keresztül kapja az akkumulátor által kémiai úton előállított tápfeszültséget. Az erősítőd nem folyamatosan fogyaszt, hanem a terhelés függvényében szipkázza az akksidat. Nagyobb hangerőn, minden egyes mély beütés alkalmával képes az erősítőd akár 2 volttal is lerántani az autódban lévő feszültséget.
Az akkumulátorod nem olyan, mint a fali konnektor, ha egyszer alaposan megterheled, akkor idő kell neki, hogy megint ugyanolyan feszültséget tudjon produkálni. Ez nem sok idő, de éppen elég ahhoz, hogy a rendszered hangját gyengébbé, torzabbá és lassúbbá tegye. Nyilván ezt nem veszed észre, mert kezdetektől fogva ilyennek szoktad meg, de egy kondenzátorral felfedezheted az autóhifi rendszered valódi erejét.
TÉVHITEK!
Vajon kell-e a Te autóhifidhez kondenzátor?
A kondenzátornak pusztán csak a hangminőségre van ráhatása, (gyorsabbá dinamikusabbá teszi a hangot), csak akkor érdemes megvenni, ha úgy érzed, már tökéletes a rendszered hangja és csak egy kis dinamika és gyorsaság hiányzik csak belőle.
A kondi nem helyettesíti a jó akksit. A megfelelő tápellátásról az akksinak kell gondoskodnia, a kondi, csak gyorsabbá teszi a rendszer hangját, olyan kb, mint egy autóban a chiptuning, nem helyettesíti az erős motort.
Mivel a kondi, csak hab a tortára és csak egy kis tuning egy jó autóhifi rendszer összeállítása után, nincs olyan, hogy mindenképpen kell.
Tévhit hogy, minden autóhifihez kell kondenzátor!
Gyakori hiba, hogy sokan a kis 2, vagy 4 csatornás erősítőkhöz kondenzátort vásárolnak.
Ezek sokszor olcsóbb 50-60 ezer forint alatti erősítők, amelyek a sok ezer feltüntetett Watt ellenére gyengék, ezáltal nem is jelentenek nagy megterhelést az akkumulátornak.
Az olcsó erősítőkhöz teljesen felesleges autóhifi kondenzátort venni, mert érezhető haszna nem lesz, azon kívül, hogy szépen mutat a csomagtartóban és a hozzá nem értő haverokat, vagy a csajokat lehet vele vakítani.
Ne vásárolj autóhifi kondenzátort, ha olcsó (azaz valójában gyenge) az erősítőd, hanem csapd hozzá a kondi árát az erősítőre szánt összeghez és válassz egy magasabb kategóriájú erősítőt.
Hidd el egy komolyabb erősítő sokkal lényegesen nagyobb élvezetet fog nyújtani kondi nélkül is, mint egy olcsóbb kondenzátorral feleslegesen megspékelve.
Tévhit, hogy a kondenzátor kíméli az akksit.
Nem kíméli, mert csekély mértékben ugyan, de folyamatosan fogyaszt és ha hetekig nem használod az autót le is merítheti az akksidat és hosszú távon, több lemerülés esetén már káros is az akksira, tehát nem kíméli.
Tévhit, hogy a kondenzátor helyettesíti a jó akkumulátort.
Ne megoldás az autóhifi kondenzátor, ha több erősítőt használsz és a mélyeknél halványodik a világítás, vagy nagyot esik a rendszer feszültsége, mert ilyenkor az akkumulátorod gyenge.
A mélyeknél nagy hangerőnél halványodik az autód világítása?
Nem a kondi lesz a megoldás, ilyen esetben vagy gyenge a rendszered teljesítményéhez képest az akkumulátorod, vagy egyszerűen csak el van már használódva, tehát az autóhifi kondenzátor nem fog ezen segíteni.
A halványodó világítást, egy dolog oldja csak meg: az új akksi, egy nagyobb akksi, vagy egy pótakksi.
A kondi hasznos a dinamikusabb hangzás miatt, de a jó akksit nem helyettesíti.
Ha több erősítőt használsz, egyiket a szettek, másikat a mélyládák hajtására és kicsi, 55Ah-s, vagy már régi elhasználódott akksid van, akkor lehetőség szerint nagyobb akkumulátort, vagy pótakkumulátort kell venned.
Autóhifi kondenzátor bekötése
A kondit úgy kell bekötni, hogy az minél közelebb helyezkedjen el az erősítőhöz.
Tulajdonképpen a piros és fekete tápkábeleknek az erősítő mellett elhelyezett kondenzátorba kell befutniuk és innen, a kondi csatlakozójáról kell továbbmenniük két kábelszem segítségével a legrövidebb úton keresztül az erősítőbe.
Tehát bejön a piros tápkábel a kondi + sarkára és innen megy is tovább az erősítő + bemenetébe.
Bejön a fekete tápkábel a kondi - sarkára és innen megy is tovább az erősítő - bemenetébe.
Persze mindezt úgy, hogy az egész szerelés alatt le van véve az akkusaru.
Hozzászólások Autóhifi kondenzátor választási tanácsok... cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.