
Autóhifi és a fülsértő hangzás legfőbb oka
Az ok, amiért nem szeretsz hangosan zenét hallgatni
Gondolnád, hogy a frissen vásárolt autórádiód hangminőségbeli tudásának kevesebb, mint a felét használod ki?
Ez, így elsőre lehet, hogy kissé furán hangzik, de sajnos így van!
Szeretnéd, ha az autóhifire költött pénznek nem csak a felét kellene élvezned?
Szeretnél Te is meglepődni azon, hogy mit lehet kihozni az autóhifi rendszered hangjából?
Szeretnéd, ha az autóhifi rendszered, az árához képest nem csak elfogadhatóan, hanem meglepően jól szólna?
Csak 10 percedbe kerül...
A következő egyszerű írásokból gyorsan és könnyedén átláthatod azt a folyamatot, ami a menetközbeni alapzajból, észrevétlen háttérzenéből, zeneélvezetet és élménnyel teli utazást vagy dugóban araszolást varázsol, mindezt anélkül, hogy egy forintot is feleslegesen kidobnál!
Néhány dolog amivel érdemes tisztában lenned...
Az autóhifi felesleges, vagy gyenge elemei élvezhetetlenné teszik a zenét...
Nincs egy hifi láncnak sem olyan eleme, ami ne rontana a hangminőségen, nincs olyan hangszóró sem, ami nem vesz el a jelforrás hangjából!
Érdekesen hangzik, de így igaz!
Miért? Az élő zenének tökéletes hangminősége van, ez viszont romlik már a hangfelvétel készítés során is. Nem mindegy milyen mikrofont, milyen kábelt használnak, nem is beszélve az ehhez szükséges elektronikákról, éppen ezért a boltokban kapható lemezek között is nagy hangminőségbeli különbségek vannak. Azok az emberek akik komoly hifi (high-end) berendezéssel rendelkeznek, gyakran csak bizonyos lemezkiadók felvételeit veszik meg.
Tehát a lemezen lévő anyag sem "101"-es, ezen tovább ront (nem javít!!!!) az audio lánc minden további eleme, a CD futómű, a DAC (Digital Analog Converter), az RCA kábelek, az erősítő, a hangfalkábelek, a hangfalak és a rendszer sok egyéb eleme is!
Ezért van az, hogy az igazán komoly, High-End szobai rendszerek egyszerűek, kevés egységből állnak össze, de azok értéke akár milliós nagyságrendet is képviselhet, éppen azért mert kevés "kütyüt" iktatnak be a jel útjába (még véletlenül sem használnak ekvalizert, DSP-t, a Loudness, a Bass és a Treble, áramkörökről nem is beszélve) mert az ezeken áthaladó jelet mindenképp veszteség fogja érni.
Egy trombita nagyon hangosan szól, mégsem fülsértő, egy elektromos gitár, még egy egyszerű gitárerősítővel is hatalmas hangerővel tud szólni, hangja mégis kellemes és élvezhető, mindenféle kiabálástól mentes...
Érdekes, hogy minél olcsóbb autóhifi, vagy szobai hifi rendszeren hallgatod ezek hangját annál inkább fülsértő az eredmény (ez a piacos magnó és a heavy metal tipikus esete) .
Mit jelent az, hogy fülsértő? Veled is előfordult már, hogy azt érezted, úgy szól egy rendszer, hogy a füled be kellett dugni, mert a hang leginkább arra a csikorgó zajra emlékeztetett, amit anno az iskolában halhattál, akkor amikor rajzolás közben az ember körme a táblához ért.
Miért is hallgatod most a 30, vagy akár 130ezres autórádiód hangjának jó esetben csak a felét?
1. Elrontod az autórádió által produkált jó minőségű jelet, azaz gyári hangszórókat használsz...
2. Elrontod az autórádió által produkált jó minőségű jelet, azaz nem gondosan kiválasztott és megfelelő minőségű utólag beszerelt hangszórókat használsz...
Miért okoz óriási javulást a gyári autóhifi hangszórók kicserélése?
Rengeteg autóhifit állítottunk már össze és heti gyakorisággal látok csodálkozást, vagy meglepetést a szkeptikusok arcán, akiknek miután (első lépésként) kicseréltük a gyári autóhifi hangszórókat az autójukban, leesik, hogy mi is volt az, amin idáig zenét hallgattak...
így gyakran hangzik el a következő mondat: "nem gondoltam volna, hogy ez az autóhifi így is szólhat"
Nincs tökéletes autóhifi hangszóró, a több milliós értékű high-end szobai hangfalak is azért szólnak olyan jól, mert keveset rontanak az autóhifi erősítőből érkező hangból.
És Te ulraalacsony költségvetésű gyári "autóhifi" hangszórókon akarsz élvezhetően zenét hallgatni?
Akinek régi Suzuki Swift-je van az tökéletesen értheti miről is beszélek, a 4db 10cm-es hangszórót szinte büntetés hallgatni.
Tévhit, hogy jól szól a gyári autóhifi rendszered...
Nem csodálkozom ha viszont most néhány új autó tulajdonosa a fejét csóválja és csak mosolyog...
"Mit beszél ez? Én tökéletesen elégedett vagyok a gyári autóhifi rendszerrel"
pedig pontosan Ők azok a szkeptikusok akik tágra nyílt szemekkel fogadják a hangszórócserét követő hangminőség javulást, majd elkezdenek zenét hallgatni az autóban.
Ha úgy érzed, jó a gyári rendszered, akkor ügyfeleink miért cserélik le egy utólag beépítettre?
Néhány új autó gyári autóhifi rendszere átlagon felülinek mondható, általában azért, mert nem szól úgy mint egy SOKOL rádió, hanem már van hallható mély (dübögés) is...
Ez viszont nem a hangszórók vagy a gyári rádió jó minőségének tudható be, hanem ezeknek az autóknak a megszokotthoz képest, jobb akusztikai adottságaik vannak!
Ahhoz, hogy élvezhetővé tedd a zenehallgatást, ez a dübögés kevés lesz, sőt sokan nem is erre vágynak...
Akinek a dübögés hiányzik az majd vesz magának mélynyomót, az ha kell dübög, vagy megfelelő mélysugárzó választás esetén szép mélyekkel dobja fel a rendszer hangját.
Hogyan nem kellene szólnia a gyári autóhifinek?
Csinálj meg egy egyszerű tesztet...
- Ülj be az autódba és tekerd fel a hangerőt kb. háromnegyedig...
- Tedd fel magadnak a következő kérdést: Ez most élvezhető?
Ugye hogy ordít, hangosnak és fülsértőnek érzed és semmiképpen sem mondható élvezhetőnek?
Háromnegyed, vagy akár fél hangerőn is fülsértően szólnak a gyári autóhifi rendszerek.
"De én nem szeretek hangosan zenét hallgatni!"
Szerinted ki akarná egy kicsit is hangosabbra venni az autórádiót, ha az már közepes hangerőn is fülsértően szól.
Egyszerűen azért nem hallgatod magasabb hangerőn a gyári autóhifi rendszered hangját, mert az fülsértően szól. Nincs zeneélvezet és nincs nagy hangerő, nincs koncertélmény az autódban.
Te is élvezed a hangos koncerteket, sőt jobban élvezed, mint a gyári autóhifin a zenehallgatást, de eszedbe sem jut feltekerni az autódban a hangerőt, mert egyszerűen nem akarod magad kínozni.
Nincs ilyen gondjuk azoknak, akik egy normális és nem egy szuperalacsony költségvetésű rendszert hallgatnak.
A gyári autóhifi megoldások alapvető problémája...
Az autógyáraknak nem éri meg egy alapszintű utólag beszerelt autóhifi rendszer minőségi szintjét megközelítő hangszórókészletet vagy autórádiót beépíteni.
A gyári autóhifi beépítések nem a normális zenehallgatást próbálják meg kiszolgálni, hanem vagy csak beraknak valamit, ami szól valahogy, vagy már nagyon ideális esetben ügyelnek arra is, hogy az esetleg ne legyen annyira fülsértő, kis jóindulattal, hallgatható legyen, ezek a gyári rendszerek viszont már súlyos százezrekbe kerülnek.
Persze Te ezt nem vetted észre, amikor elsőre beültél az autódba, hiszen nincs összehasonlítási alapod, nem tudhatod hogyan is szólhatna másképpen az az autó, kivétel ha egy ismerősödnek ugyanolyan autója van és jól választott bele utólagosan beépített autóhifi hangszórókat.
Jó példa erre: Egy barátom esete aki egy átlagos, nem túl drága, viszont gondosan összeválogatott és kellő szakértelemmel kivitelezett rendszert hallgatott új Passatjában.
Autóeladás előtt, kiszerelte a hifit és visszarakta a gyári rendszert, hiszen úgy sem fizeti meg az autó következő tulaja. Az eddig használt 5 hangszóró helyett visszakerült a gyári 8 hangszórós autóhifinek nevezett csoda és a szintén gyári sokszázezres LCD kijelzős, navigációs fejegység.
Tudta, hogy a gyári autóhifi rendszertől nem kell sokat elvárni ezért nem is számított a korábbi színvonalra, nem is foglalkozott azzal, hogy igazán mit is hallgat. Kis idő elteltével úgy érezte, hogy valahogy nem az igazi a "hangzás", hangosított a mély és magas szabályzókon, "így már nem is olyan rossz" mondta és még kb 10 percig hallgatta, majd megint a hangszínszabályzókat kezdte el piszkálni, majd néhány perc múlva inkább kikapcsolta a hozzávetőleg 500e Ft értékű gyári rendszert, mert büntetés volt hallgatni az utólagosan beszerelt korábbi autóhifi rendszeréhez képest.
Autóhifi az autógyártók szemszögéből...
Igaza van az autógyártóknak, felesleges egy drága előállítási költségű, hallgatható autóhifi rendszert adni az autóhoz, ha a felhasználók többnyire csak híreket hallgatnak, nem rajonganak a zenehallgatásért, vagy még ennek is örülnek, mert egyszerűen az otthoni "minihifi" ennél is rosszabbul szól.
A gyári autóhifi rendszerek nem arra születtek, hogy élménnyé varázsolják az utazást, vagy akár a dugóban araszolást, hanem mint kipipálandó extra, eladják az autót, hiszen autóvásárláskor sokan hasra esnek a 8, vagy 12 hangszórós gyári autóhifi hallatán...
Végül is szól az a 8-12db hangszóró, de neked fogalmad sincs arról, hogy milyen lehetőségek rejlenek az autódban addig míg ki nem cseréled őket.
Nem kell 8-12 hangszóró egy koncert élményt produkáló autóhifihez, pontosan elég 5 db is.
A gyári autóhifi rendszerek óriási előnye...
Miután kivetted az autódból és kitetted a garázs polcára, jól jön majd autóeladás előtt, hiszen senki nem fogja megfizetni az utólag megvásárolt autóhifi rendszeredet, viszont autóeladáshoz ismét hibátlan megoldást fog nyújtani a gyári autóhifinek nevezett cucc!
A minőségi autóhifi rendszer pedig már épülhet is bele a következő autódba, csak egyszer kell megfizetni, viszont jó pár autócserét meg fog érni egy jó minőségű okosan összeszedett rendszer!
Tedd örömtelivé autóhifivel a dugóban araszolást...
Óriási javulást érhetsz el a gyári hangszórók lecserélésével, csak egyszer kell pénzt kiadnod érte, de jó néhány autócserét túlél egy okosan kiválasztott autóhifi hangszóró szett.
Idegeskedés helyett élvezd inkább a kedvenc lemezed!
Mire érdemes kicserélni a gyári autóhifi hangszórókat?
Szakmabeliek szokták mondani, hogy...
"a gyári autóhifi hangszóróknál minden csak jobb lehet"
...ez majdnem igaz,
csak ne ess abba a hibába, mint sok autóhifi tulajdonos, akik rendszere már százezres nagyságrendet képvisel és abban a tévhitben élnek, hogy utólagosan beépített autóhifi rendszerük jól szól, holott az tapasztalt füllel hallgatva árához képest csak tudásának a felét vagy sok esetben 20-30%-át nyújtja!
Miért rontod el az autórádió által produkált jó minőségű jelet, ha nem gondosan kiválasztott és megfelelő minőségű utólag beszerelt hangszórókat használsz?
Hiába érkezik nagyon jó minőségű jel az autós CD-ből ha annak egy gyenge hangminőségű autóhifi hangszóró szetten kell megszólalnia!
Néhány utólag megvásárolt hangszóró szett is képes gyakran még rosszabb minőségben szólni, mint egy gyári hangszóró szett, kiváltképp igaz ez néhány csábítóan olcsó 10 ezer alatti autóhifi hangszóró szettre!
Ahhoz, hogy rendszered szépen, élvezhetően és az átlagos rendszereket megszégyenítően szóljon nem elég csak hangszórót cserélned...
Téves elképzelés az, hogy a jó hangzáshoz kell egy pár mélyközép az ajtóba és két kis magas sugárzó a műszerfalra...
Ez kb. olyan mintha arra a kérdésre, hogy mi álmaid autója?
azt felelnéd, hogy autó...
Te sem autót akarsz, hanem van egy konkrét elképzelésed arról, hogy milyen márkát és ezen belül milyen típust szeretnél, ezeket pedig az az érzés határozza meg amire éppen vágysz, forma, kényelem, gyorsulás, stb...
Ha azt mondták neked, hogy jó autó a Ferrari, te akkor is megvennéd ha Neked pont terepjáróra van szükséged?
Hogyan NE vásárolj autóhifi hangszóró szettet...
Életed első hangszóró szettjének vásárlásakor, tapasztalat híján nem hallgatod meg azokat a szetteket amelyek beleesnek a rászánt pénzügyi keretbe.
Ehelyett kiválasztáskor dönt a Watt mennyiség, az eladó szava, a kinézet, az ár, a márkanév és jó esetben egy meghallgatás a demófalban. Az előbb felsorolt tényezők egyike sem fog hozzásegíteni a rendszeredhez és zenei ízlésedhez leginkább passzoló autóhifi hangszóró szett kiválasztásához.
Meg kell hallgatnod a szetteket és hamar világossá válik számodra is, hogy milyen különbséget jelent néhány ezer forintnyi árdifferencia...
Jó tanács: Ha demófalban tesztelsz autóhifi hangszóró szetteket, akkor nem árt bekalkulálnod azt, hogy az autóban a mélyközép hangszóró a bokád környékén a magas sugárzó pedig közel a füledhez a műszerfal tetején fog elhelyezkedni, ezáltal az a szett amelyik -ügyfeleink gyakran használják ezt a kifejezést- "tisztán szól" ( = erőteljes a magastartomány) az autóban kifejezetten idegesítően fog szólni, mert a mélyközép hangszórókat a füledtől távol a gyári helyekre rejtve halkabbnak fogod hallani és csak a magas sugárzók ordítása fog hallatszani.
Csak próbaképen hallgass meg egy magasabb kategóriájú hangszóró szettet is, biztos vagyok benne, hogy alaposan ki fog tisztulni a kép arról, hogy mi az igazi különbség autóhifi elsőszett és autóhifi elsőszett között, másrészt, ha egy igazi "nagyágyút" használsz a teszteléshez viszonyítási alapnak, nem fogsz belezavarodni az autóhifi tesztelésbe.
Mire figyelj autóhifi elsőszett kiválasztásakor?
Az autóhifi hangszóró szetteknél ugyanúgy, mint az erősítőknél is a legutolsó szempont a Watt a rangsorolásnál.
A Watt semmit nem jelent, nem utal a teljesítményre, nem utal arra sem, hogy mekkorát fog szólni a hangszóró, de legfőbbképpen az autóhifi hangszóró hangjára nem utal.
Azt, hogy végül mekkora örömöt és milyen zenei élményt fog neked egy első szett nyújtani, nem csak egy-két dolog határozza meg.
Kár azt állítani, hogy a papír membrános, titándómos, selyemdómos, vagy az alumíniumkosaras, vagy akár a nagy mágnesű hangszórók szólnak jól.
Ez körülbelül olyan, mintha azt állítaná valaki, hogy csak a spoileres, vagy csak a sportkipufogós autó a jó autó. Nyilván jó dolog a spoiler (aluöntvény kosár) és a sportkipufogó (nagy mágnes), de önmagában csak ezek megléte semmit nem ér, hiszen, ha ezek egy gyenge, romhalmaz autó (komplett szett) tartozékai, akkor inkább csak arra alkalmasak, hogy mosolyt csaljanak az emberek arcára.
Műszaki paraméterek, Wattok, frekvencia átvitel: sajnos ezek sem adnak megfelelő információt arról, hogy mit is várhatsz attól az autóhifi hangszórótól, amelyet egy "frekvencia átvitel: 15 - 22000Hz" felirat miatt vennél meg.
Miért?
Mert ezt körülbelül az autóhifi első szettek 98 százaléka tudja és kizárt az, hogy az egyforma paraméterek ellenére, mindegyik egyformán, de legalább hasonlóan szóljon.
Egy autóhifi hangszórónál rengeteg dolog van, ami befolyásolja az erejét és a hangját, ezzel együtt azt az élményt, amit tőle kaphatsz.
Érdemes tehát kerülni a Watt és frekvenciamenet alapján vásárlást, a hangszórómembrán anyagának firtatását, a kosár fricskázgatását, a mágnesek méregetését.
Egy jó autóhifi első szettnek illeszkednie kell...
- a zenei ízlésedhez, nem mindegy milyen zenét hallgatsz, a különböző zenei stílusok más és más hangkarakterű hangszóró szetteket követelnek meg.
- az autód sajátosságaihoz és akusztikai adottságaihoz, egyes autótípusokban ugyanaz az autóhifi hangszóró szett kiválóan, míg más autókban hallgathatatlanul szólnak, nem is beszélve a gyári helyek méretbeli különbségeiről.
- már meglévő vagy jövőbeni terveidben szereplő autóhifi rendszeredhez, nem mindegy mi fogja hajtani azt az első szettet, autórádió, egy olcsóbb, vagy egy drágább erősítő, fog illeszkedni a hangja a mélyládádhoz???
Összefoglalva:
A fülsértő hang a gyári autóhifi, vagy az utólagosan beszerelt autóhifi esetén is legtöbbször a rosszul megválasztott autóhifi hangszóró szettre vezethető vissza.
A hagszóró szett sokkalta nagyobb mértékben képes lerontani az autóhifi hangját mint bármelyik másik autóhifi komponens (erősítő, autórádió, kábelek), ezért ezt kell a legnagyobb gonddal kiválasztanod.
Amennyiben lennének kérdéseid a témával kapcsolatban, kérdezd Zsoltit bátran a 70 - 450 644 0 számon.
Hozzászólások Autóhifi és a fülsértő hangzás legfőbb oka cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.