
Autórádió vásárlási tippek
Melyek az autórádió hasznos és haszontalan szolgáltatásai?
Hogyan tudod az autórádióra szánt pénzt a legokosabban felhasználni?
Először is gondold át mi lesz az az összeg, amit teljes rendszerre, úgymond az autód „hangjára” akarsz költeni. (ez fontos!)
Érdemes arra törekedned, hogy a végleges rendszer minden láncszeme azonos komolyságú legyen, így nem fogsz feleslegesen pénzt kidobni, nem fogsz általad kihasználatlan extrákat kapni.
Például:
Ha a max. költségvetés 100.000.- Ft, akkor ennyiért vehetsz egy igen komoly fejegységet, de nem sokat érsz vele, ha a gyári autóhifi hangszórókkal elrontod a rendszered hangját és ezáltal nem hagyod érvényesülni a drága autórádió legfőbb erényét, a kiváló hangminőségét.
100.000.- Ft maximális keretből viszont tudsz venni egy, olyan olcsóbb fejegységet, ami megfelelő készülék esetén hangban nem, csak a számodra használhatatlan extrákban marad el az előzőtől, így az autóhifi hangszórókat is ki tudod cserélni és a rendszered hangja is jobb lesz az első variációnál.
Nyilván ez nem azt jelenti, hogy érdemes lemondanod a csúcskészülékek erényeiről, hiszen nem elhanyagolható dolgok miatt kerülhet akár százezrekbe is egy felsőkategóriás autórádió.
Nem kell mindent egyszerre megvenned, az a leghasznosabb, ha lassan elemenként összeállítasz egy olyan rendszert, amelyet egyik autódból szerelsz majd át a másikba és a hangja még sok év után is megállja a helyét.
Autórádió választáskor a következőkre érdemes odafigyelned
HANGMINŐSÉG: ez a legfontosabb. Az általad választott autórádió hangja lesz a rendszered alapja, érdemes a kiválasztáskor leginkább erre a tényezőre összpontosítani.
Ha arra figyelsz, hogy melyik az a készülék, amelyik az X összegért a legjobb hangot nyújtja, akkor már túl vagy a nehezén. Ha van lehetőséged a kínálatban lévő készülékek hangjának összehasonlítására, akkor tesztelj!
Ha úgy érzed, hogy akarsz a későbbiekben erősítőt is az autódba, akkor ügyelj arra, hogy tesztelés közben ne legyen semmilyen hangszínszabályzás bekapcsolva (Loudness, BBE, Bass, Treble, DSO, stb.), mert ezeket, ha erősítőt is használsz, kikapcsolt állapotban kell majd tartanod. (Ez egy ilyen autóhifis íratlan szabály).
Azért érdemes első helyre tenned az autórádió kiválasztáskor a hangminőséget, mert maximum egy hónap alatt meg fogod unni azt, amit a készülék külseje, vagy „csilli-villi” kijelzője nyújt és utána együtt kell majd élned egy pocsék hangú géppel, amit már nehezebb lesz megszokni.
SZOLGÁLTATÁSOK: "Mit tud a készülék?” Ismerős ez a mondat? Nem feltétlenül az az autórádió lesz a legjobb vétel, amelyiknek hosszasan lehet sorolni a HASZNOS és HASZONTALAN extráit.
HASZNOS AUTÓRÁDIÓ EXTRÁK:
MP3: manapság már a legkisebb CD rádiók is játszák az MP3 fájlokat. Hallottam olyan eladóról, aki azzal próbálta meg lebeszélni a vásárlót az MP3-ról, hogy az nem szól jó minőségben. Valóban nem, viszont, ha az ember CD gyűjteménye nem csak jó minőségű gyári CD-kből áll, hanem írott audió lemezekből is, amelyek többségét már eleve MP3-ból írják, akkor már helytakarékossági megfontolásból is érdemes az MP3-at felvenni a szükséges extrák közé. Egy másik érv az MP3-as készülékek mellett, hogy jó néhányuk 24bites DA konverterrel van szerelve, így jó esetben a hangminőségük képes lesz felülmúlni akár egy drágább CD-rádió hangját is.
Az MP3 kezelését tekintve viszont megint nagyok a különbségek. Szinte elengedhetetlen szolgáltatás a +10 / -10 track váltás. Erre akkor van szükség, amikor a lemezen nincsenek könyvtárakba válogatva az MP3 fájlok (már pedig senki nem szeret ezzel kínlódni) és idegtépő lehet egyesével lépkedni, mondjuk a századik trackig.
Már néhány éve kaphatóak MP3-as autórádiók, de a mai napig vannak olyak típusok, amelyek képtelenek a gyors előrecsévélés ( >> ) funkcióra úgy, hogy közben halljuk is (mint normál CD lemeznél), hogy hol tartunk. Pl. épp egy olyan tracket hallgatsz, ami hosszas intróval kezdődik, Te a zenére vagy kíváncsi, így hát megnyomod a gyors előrecsévélés gombot, a készülék elnémul és csak azt látod, hogy 10, vagy éppen 20 másodpercet haladtál előre, ebből viszont nem fogod tudni, mikor van vége az intrónak és honnan kezdődik a zene.
SD kártya, USB pendrive kezelés: a legújabb fejegységek modellei már olvassák ezeket a SIM-kártyától alig nagyobb, akár 512MB tárolókapacitású adathordozókat. Ezek nagy előnye, hogy garantáltan rázkódásmentesek, nem sérülékenyek, mint a CD lemezek és ami a legfontosabb, hogy bármikor könnyedén levehetsz, vagy hozzáadhatsz egy zeneszámot a kártyán, vagy pendrive-on tárolt zenei anyaghoz és így nem kell az újraírható CD-knél már megszokott törléssel vagy az újraírással időt töltened.
BLUETOOTH: Szuper dolog! A telefonod mindig nálad van és androidos telefonokhoz számtalan ingyenes zeneletöltő programi is van a market-ben.
Letöltöd a zenét a telefonodra, beülsz az autóba, az autórádiód automatikusan csatlakozik a telefonodhoz és indíthatod is a zenét.
A számokat tudod léptetni az autórádió kezelőgombjaival is, és hívás esetén az egész autóhifi kihangosítóként is működik.
Nem árt belekalkulálni, hogy egyre olcsóbb a mobil internet és az előfizetésedért hamarosan folyamatosan internet rádiózhatsz az autóban.
Hallgathatod az ország minden pontján kiváló minőségben a RiseFM-et, vagy a földi sugárzású adóknál milliószor jobb adott zenei stílusra fókuszáló internetes rádióadókat.
Kell ennél több kényelem?
DVD autórádiók: mivel már a 50-től 100ezer forintos középkategóriás ársávban is van jó néhány olyan készülék, ami képes DVD olvasásra ezért érdemes itt a multimédiáról is néhény szót ejteni. Lehet, hogy ha egyenlőre még nincs is bekalkulálva a vásárlásra szánt keretbe egy minimum 40ezer forintos monitor, akkor is jobb vétel lehet egy DVD-s fejegység.
Miért?
Ezek a készülékek csak abban különböznek a normál CD / MP3 rádióktól, hogy van video kimenetük, lejátsszák a DVD filmeket és ami a legfontosabb, hogy sok típus olvassa a DVD lemezre írt MP3 fájlokat is. Később -ha már belefér a keretbe- egy monitor segítségével a mozizás mellett könnyebben átlátható lesz az MP3 fájlok kezelése is, ugyanis a WINAMP-hoz hasonlóan itt is egy listából választhatod ki zeneszámokat.
RCA kimenetek száma: Alapesetben még a „legbutább” fejegységek is tartalmaznak 1 pár vonal kimeneti csatlakozást. Ha nincs szándékodban erősítőt csatlakoztatni a fejegységhez, akkor nem kell törődnöd ezzel az extrával, ha viszont igen, akkor érdemes ezek számával valamelyest foglalkozni.
1 pár RCA kimenet: ennek segítségével csatlakoztathatsz egy erősítőt, amellyel mélysugárzót, vagy hangszórót hajthatsz, viszont, ha már 4 csatornás erősítőt használsz, akkor érdemes lesz olyan készüléket választanod, amely 2 pár RCA kimenettel rendelkezik.
Erre azért lesz szükséged, mert akkor a FADER funkcióval állíthatod a mélysugárzó hangerejét a közép-magas hangszórókhoz képest. Innen már csak hab a tortán a 3 pár RCA kimenet, mert itt már külön menüpontban állítható a mélysugárzó hangereje és jobb esetben a vágási frekvenciája is.
EGYÉB AUTÓRÁDIÓ EXTRÁK: (változtatható színű kijelző, érintőképernyős vezérlés, CD-tár vezérlés, motoros előlap, távvezérlő, 4 voltos előerősítő kimenet, forgatógombos hangerőszabályzó stb...) ezek miatt csak akkor érdemes több pénzt kiadni ha az nem a jobb erősítő vagy a jobb hangszóró vásárlásának rovására megy, bár mindenki saját maga érzi a szolgáltatások fontossági sorrendjét de hosszútávon biztos, hogy több örömet fog okozni egy drágább de igényesebb hangú első szett mint egy "delfines" kijelző.
HASZONTALAN AUTÓRÁDIÓ EXTRÁK:
Ezek egy része csak akkor haszontalan ha emiatt, a végleges rendszered hangja szenved csorbát.
TELJESÍTMÉNY: 4x45W-tól akár 4x60W-ig
A wattokkal foglalkozik egy külön cikk is, amiben minden le van írva, csak annyival egészíteném ki, hogy a műszaki adatoknál az apróbetűs rész mindegyik "sokwattosnál" csak tizenwattokról szól.
Ha lecsavarozod egy 4x50 Wattos külső erősítő hátlapját, akkor megfigyelheted, hogy körülbelül, egy autórádiónyi helyet foglal el az erősítő burkolatán belül csak a tápegység, a másik fele az erősítő, ezt a sok elektronikát képtelenség belezsúfolni egy normál méretű rádióba, nem beszélve arról, hogy egy valóban 4x50 Wattos erősítő sokkal vastagabb tápkábeleket igényel mint, amit az autógyárak a műszerfalba szerelnek.
Ráadásul a fejegység hangereje nem minden: az, hogy valami hangos, nem egyenlő azzal, hogy jól és élvezhetően is szól. Szinte évente emelkedik 5 Wattal a fejegységek teljesítménye, ez többnyire annak tudható be, hogy a húszdekás, piacos "GAGYITECH" már 100 Wattot hirdet öles betűkkel az előlapon. Szükségszerűen a komoly gyártóknak is emelniük kell a Wattot (gyakran csak papíron) azért, mert így mindenki a sokkal olcsóbb, de annál inkább sokwattos hulladékot vásárolná, ezért fordul elő, hogy az évekkel ezelőtti 4x25W-os, gyakorlatilag pontosan akkora hangerővel szól, mint a 4x50-es új modell.
Soksávos EQ, ilyen-olyan hárombetűs nagyszerű "hangminőségjavító" csoda-áramkörök és processzorok.
Ezek abban az esetben, ha külső erősítőt használsz semmire nem valók, másrészt "hangminőség javítás?" ez valami vicc ugye? Én úgy hallottam, szarból nem lehet várat építeni.
Az EQ-nak csak akkor van haszna, ha nincs erősítőd és csak a gyári, vagy az utólag beépített hangszórók hangját akarod hallgathatóbbá tenni.
Miért feleslegesek ezek ha külső autóhifi erősítőt használsz?
Ha a legjobb hangú autóhifi rendszert akarod kihozni a rendelkezésedre álló X forintból, akkor nem ezeken fog múlni a jó végeredmény.
Olyan fejegységet kell választanod, ami minden hangszínszabályzás nélkül a legjobb hangot nyújtja, mert az amelyik gyengébb hangminőségű, azon már nem fog segíteni semmilyen csodaprocesszor sem.
Gondolj csak bele: előkaparod a padlásról nagymamád SOKOL rádióját majd rákötöd a pénzen vásárolható legjobb ekvalizátort és hangprocesszort. Fog úgy szólni mint egy alap mini hifi?
Bizony nem.
Ugyanez a helyzet a hangprocesszorokkal is, tapasztalt autóhifi versenyzők is csak a verseny ideje alatt használják, mert amellett, hogy - hosszas kísérletezés és munka után - gyönyörű színpadot lehet vele varázsolni az autóba, mesterségessé is teszi a rendszer hangját.
Nem éppen szolgáltatás, de szorosan ide tartozik a jól csengő autórádió MÁRKANÉV is. Nem törvényszerű, hogy az X márkajelzés alatt futó, termékek, a legjobbat fogják neked nyújtani az adott árkategórián belül.
Lehet, hogy X márka már bevált mint házimozi, televízió készülék, kézi mixer vagy villanyborotva, de mint autórádió, biztos, hogy a legjobbat fogod kapni X-ből?
A jó márkanévnek még van egy másik hátulütője is, ugyanis az csak addig jó, amíg nincs nála egy sokkal jobb.
Sok, fejegységeket gyártó cég van piacon, az Y márkájú rádiók 10 vagy akár 1évvel ezelőtt a legjobbat nyújtották minden tekintetben, de fél évvel ezelőtt gondolt egy olyat a Z nevű konkurens, hogy most jobban belehúz a fejlesztésbe és mára Z lett a jobb, minden szempontból. Te pedig még ma is a jóval gyengébb Y-ra akarod a pénzed kiadni.
Természetesen az előbbiek semmiképpen sem vonatkoznak a feltűnően olcsó márkátlan készülékekre. A "YAMAKASI" MP3/DVD/kékledesfullextra autórádió tízezerért soha nem lesz jó vétel, mert többet fog a szervizben tanyázni, mint a műszerfalban, még akkor sem ha a "nagytudású" eladó, vagy kereskedő esküszik a típusra.
Hozzászólások Autórádió vásárlási tippek cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.